۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۶۳۱۰۷۳

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به دیروز 4 میلیون و 496 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 27 آذر ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۹/۲۷

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به دیروز 4 میلیون و 496  هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 459 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 349 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 460 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 910 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 458 هزار و 500 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1477 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 611 هزار و 300 تومان، هر مثقال طلا یک میلیون و 986 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 13 هزار تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 596 تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 250 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  12 هزار و 900 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 800 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 200 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 100 تومان است.

 

کاهش قیمت نفت به علت افزایش آمار غیررسمی ذخایر نفت آمریکا

پس از اینکه آمارهایی از یک افزایش غیرمنتظره در ذخایر نفت آمریکا خبر داد، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت اما انتظارات برای تقاضای بیشتر در سال آینده مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شد.

این کاهش قیمت پس از افزایش یک درصدی قیمت‌ها در روز گذشته اتفاق افتاد که ناشی از اعلام فاز نخست توافق تجاری آمریکا و چین در هفته گذشته بود و فشارها بر قیمت نفت را کم کرد. پیش از توافق، بازارهای نفتی با نگرانی در مورد تاثیرات اقتصادی اختلافات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان خسارت دیده بود.

هر بشکه نفت با 28 سنت کاهش 65.82 دلار فروخته شد. این نوع نفت روز گذشته 1.2 درصد افزایش قیمت را ثبت کرده و به 66.10 دلار در هر بشکه رسید.

نفت خام آمریکا نیز با 39 سنت کاهش 60.55 دلار فروخته شد.

آمارهای موسسه آمریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 13 دسامبر 4.7 میلیون بشکه افزایش یافته و به 452 میلیون بشکه رسیده است که با انتظار تحلیلگران برای کاهش 1.3 میلیون بشکه‌ای مقایسه می‌شود.

کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس نیر همچنان بازار را تقویت می‌کند و مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها می شود.

 

رکوردشکنی جدید بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه با افزایش 3452 واحد به رکورد جدید 350 هزار و 323 واحد دست یافت.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 663 واحد به رقم 110 هزار و 907 واحد رسید. برخی از کارشناسان دلیل رکوردشکنی‌های اخیر بورس تهران را جذب نقدینگی سرگردان در بازار می‌دانند که حجم نقدینگی به رقم بی‌سابقه 2 هزار و 126 تریلیون تومان رسیده است و در غیاب رونق در بازارهای مسکن و سکه به اجبار بازار بورس وارد شده است.

همچنین برخی از کارشناسان می‌گویند، بورس باید دماسنج وضع کلی اقتصاد باشد و همان گونه که شاخص کل در بورس اوراق بهادار رکورد می‌شکند، در فضای واقعی اقتصاد نیز باید رونق اقتصادی حکفرما باشد.

عده‌ای می‌گویند رکوردشکنی شاخص کل به خاطر معاملات درونی و بلوکی شرکت‌های بزرگ حاضر در بورس است و اتفاق جدیدی در عالم واقع اقتصاد روی نداده است و همچنین افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به خاطر افزایش نرخ ارز اتفاق جدید در شرکتها ایجاد نشده است و فقط قیمت‌ها افزایش یافته که باعث روشد شاخص فروش و شاخص سوددهی شرکت‌ها شده است.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 1278 تریلیون تومان رسیده است امروز معامله‌گران بورس بیش از 5 میلیارد ورق سهام حق‌تقدم اوراق مالی و یا واحد صندوق‌های فروش در قالب 570 هزار نوبت معامله و به ارزش 2582 میلیارد تومان داد و ستد کردند. امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 924 واحد افزایش یافته و به رقم 93 هزار و 823 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن 663 واحد رشد کرده و به رقم 110 هزار و 907 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 443 واحد افزایش یافته و به رقم 74 هزار و90 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 4307 واحد به رقم 415 هزار و 795 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش 2675 واحد به رقم 250 هزار و 443 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 6269 واحد به رقم 731 هزار و 189 واحد رسید. امروز عمده نمادهای مهم بورسی افزایشی بوده و در تقویت شاخص کل مؤثر بوده‌اند که از جمله می‌توان به نماد پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری امید، مخابرات ایران، معدنی چادرملو و بانک پاسارگاد اشاره کرد.

نمادهای پربیننده در بورس شامل بانک ملت به قیمت هر سهم 6061 ریال، بانک تجارت 473 ریال، بانک اقتصاد نوین 3342 ریال و شرکت‌های صنایع پتروشیمی ایران، فولاد مبارکه و ایران ترانسفو بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل افزایشی بوده و با تقویت 3 واحد به رقم 4531 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 260 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 2.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 381 هزار نوبت معامله و به ارزش 1398 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای مادیران، فولاد هرمزگان جنوب و نفت پاسارگاد در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نمادهای بیمه کوثر، مولد نیروگاه جهرم، پتروشیمی مارون و ذوب‌آهن اصفهان در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.

نمادهای پربیننده فرابورسی شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کارخانجات صنعتی تبرک، فرابورس ایران و جنرال مکانیک بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار تعدادی از نمادهای بورسی متوقف، برخی بازگشایی و تعدادی دچار وقفه معاملات شدند. توقف نماد لامپ پارس‌شهاب، بازگشایی نمادهای پتروشیمی پارس، لیزینگ ایران و تولید محورخودرو و شرکت دارویی برکت همچنین داروپخش، داروسازی دکتر عبیدی با پیام ناظر روی داد.

وقفه معاملات نماد پگاه آذربایجان غربی، وقفه شرکت شکر شاهرود، وقفه شرکت آلومراد، شرکت شیشه همدان، وقفه سیمان شرق، وقفه معاملات سیمان کرمان، وقفه معاملات بورس اوراق بهادار تهران، وقفه معاملاتی نماد سیمان صوفیان، روی داد.

در پیام دیگری حراج مجدد نماد معاملاتی فرآورده‌های نسوز پارس، روی داد. همچنین وقفه معاملات نماد شرکت بورس کالای ایران، وقفه نماد سیمان هگمتان، توقف نماد شرکت سپنتا،‌توقف نماد جام‌دارو، ادامه توقف نماد شرکت صنایع بهشهر ایران روی داد.

 

مدیرعامل هپکو تغییر کرد

ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس که پیگیر وضعیت کارگران هپکو از وی شده بود،‌گفت: من از چند روز قبل استعفا کرده‌ام و باید از سازمان خصوصی سازی وضعیت جدید هپکو را پیگیری کنید.

مدیرعامل سابق هپکو گفت:‌ من دیگر مدیرعامل هپکو نیستم و آقای غلامی مدیرعامل جدید  شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو شده است.

وی گفت:‌ در حال حاضر سازمان خصوصی سازی به عنوان مالک عمده و اداره کننده هپکو به شمار می‌رود و من از هلدینگ خریدار قبلی بودم که از چند روز قبل استعفا کردم.

در جلسه 7 شهریور 98 ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید در استان مرکزی به ریاست وزیر صنعت معدن  و تجارت و همچنین نشست‌های قبل از آن در مورد ادامه مسئولیت سازمان خصوصی سازی ابوالفضل روغنی گلپایگانی مدیر عامل هپکو شده بود که اکنون استعفاء کرده است.

 

هدفمندی یارانه‌ها خودش یک بودجه شد

تبصره 14 لایحه بودجه سال 99 نسبت به سال 98 با تغییرات قابل توجهی همراه بوده است. بر این اساس تنها منابع و مصارف این تبصره از لایحه بودجه از 140 هزار میلیارد تومان به 250 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که یک تغییر قابل توجه است.

کارشناسان معتقدند در حال حاضر تبصره 14 خود به یک بودجه مستقل تبدیل شده و بایستی شفافیت لازم در خصوص ردیفهای مختلف آن لحاظ شود.

غلامی کارشناس اقتصادی معتقد است، درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در تبصره 14 لایحه بودجه 98، 142 هزارمیلیارد تومان بود که در لایحه بودجه 99 به 250 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین پرداخت مستقیم به مردم از این محل 74 هزار میلیارد تومان، به دولت و شرکت‌ها 99 هزار میلیارد و برای مابقی هم 8 محل مصرف جدید اضافه بر سال گذشته ایجاد کرده‌اند. با توجه به اینکه کل بودجه عمومی دولت 484 هزار میلیارد تومان است،  منابع و مصارف 250 هزار میلیارد تومان هدفمندی خود قابل تبدیل شدن به یک بودجه مستقل را دارد چراکه این میزان معادل 52 درصد کل بودجه عمومی دولت در سال 99 است. نکته مهم  این است که از منابع 250 هزار میلیارد تومان، فقط 40 هزار میلیارد تومان به یارانه نقدی و 30 هزار میلیارد نیز صرف حمایت معیشتی  می‌شود.

نکات مختلفی در خصوص این تبصره وجود دارد که بایستی از سوی دولت شفاف سازی لازم  درباره آنها انجام شود. به عنوان مثال، در تبصره 14 لایحه بودجه 99 برای نخستین بار تغییرات مهمی چه در بخش منابع و چه در بخش مصارف اعمال شده است. بررسی تبصره 14 لایحه بودجه نشان می‌دهد، در حالی سهم 14.5 درصدی برای شرکت نفت از خوراک پتروشیمی ها لحاظ شده که در سال قبل چنین رویه‌ای وجود نداشت. همچنین سازمان برنامه برای سال بعد جدول تبصره 14 را شفاف تر کرده و سهم شرکت نفت از فروش داخلی و خارجی فراورده های نفتی را تفکیک کرده است.

بر اساس پیشنهاد دولت، برای سهم 14.5 درصدی شرکت نفت، از محل خوراک پتروشیمی حدود 3700 میلیارد تومان، از محل این سهم در فروش داخلی فرآورده نفتی 5300 میلیارد تومان و از محل سهم 14.5 درصدی در فروش صادراتی 12800 میلیارد تومان مصارف لحاظ شده است. این درحالی است که در لایحه بودجه سال قبل برای فروش فراورده‌‌‌ها فقط 11 هزار میلیارد تومان لحاظ شده بود. به این ترتیب درامد  دولت از این محل حدود 11 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، در حالی در تبصره 14 لایحه بودجه 99 بر خلاف سنوات قبل درآمد 26 هزار میلیاردی از محل فروش میعانات گازی به پتروشیمی ها لحاظ شده که پیشنهاد شده در صورت تصویب مجلس 14.5 درصد این درآمد به شرکت نفت برسد.

نکته سوم اینکه، جزییات منابع 250 هزار میلیارد تومانی تبصره 14 لایحه بودجه سال 99 نشان می‌دهد، یک رشد 100 درصدی برای دریافتی‌های هدفمندی یارانه‌ها از فروش صادراتی بنزین و گازوئیل پیش بینی شده است.

 

مشکل اصلی تولید داخلِ چادر مشکی

مهرداد جمال ارونقی  با بیان اینکه بر اساس قانون مقررات صادرات و واردات کلیه وزارت‌خانه‌های مرتبط با تولید موظفند که  پیشنهادات خود درباره ورود و صدور انواع کالا را با توجه به نیاز کشور حداکثر تا 15 بهمن ماه به وزارت صنعت اعلام کنند.

وی افزود، اگر دستگاهی بخواهد برای ورود کالا مثل چادر مشکی به  کشور محدودیت اعمال کند باید این پروسه را طی کند.

به گفته اروَنقی درماده 5  قانون مقررات صادرات و واردات نیز تاکید شده که سایر دستگاه‌ها و همچنین  اتاق‌های بازرگانی نیز می تواند پیشنهادات خود را در مورد افزایش یا کاهش حقوق و عوارض و سود بازرگانی کالاها به وزارت صنعت ارائه کنند.

معاون فنی گمرک با بیان اینکه، در حال حاضر هیچ‌گونه ردیف تعرفه برای ورود چادر مشکی در کتاب مقررات صادرات و واردات وجود ندارد گفت: در حال حاضر از اینکه چه میزان چادر مشکی وارد کشور شده اطلاع دقیقی وجود ندارد چرا که فقط آمار واردات انواع پارچه که چادر مشکی نیز دران وجود دارد در اختیار گمرک می‌باشد.
 این مقام مسئول در گمرک تاکید کرد: اگر برای ورود پارچه ردیف تعرفه مجزا لحاظ شود هم می‌توان سود بازرگانی بالاتری برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی چادر مشکی لحاظ کرد و هم آمار رسمی و دقیقی از ورود رسمی پارچه چادر مشکی به کشور در اختیار داشت.

اروَنقی با بیان اینکه، در زیر مجموعه‌های ردیف تعرفه 5407 که مربوط به پارچه از نوع تار و پود بافت می‌باشد، ردیفی برای چادر مشکی لحاظ نشده، گفت: بر این اساس  به نظر می‌رسد، واردکنندگان از ردیف "سایر" مربوط به پارچه برای اظهار چادر مشکی استفاده می‌کنند که فقط در این ردیف 7000 تن پارچه اظهار شده و از گمرک ترخیص شده است.

معاون فنی گمرک گفت: پارچه‌‌های مختلف در فصل 54 با عوارض 32 درصدی به کشور وارد می‌شوند،‌ به این ترتیب اگر دستگاههای متولی بخواهند  در مورد چادر مشکی از تولید داخل حمایت کنند شرط اولیه و مهم این است که یک ردیف تعرفه مستقل و مجزا برای آن لحاظ شود.

وی افزود،  در حال حاضر عوارض 32 درصدی برای پارچه‌هایی که حالت واسطه‌ای و مواد اولیه برای تولید پوشاک دارند لحاظ شده است اما با نبود ردیف مجزا برای چادر مشکی واردکنندگان از این فصل و ردیفهای زیر مجموعه آن برای اظهار چادر مشکی استفاده می‌کنند.

این مقام گمرکی گفت: در ماههای گذشته با پیگیری یک تشکل حامی حجاب، پیشنهادی از سوی گمرک برای تعیین تکلیف مواد اولیه چادر مشکی از جمله رنگ، ارائه شد تا حقوق و عوارض آن کاهش یابد. در مورد ایجاد ردیف تعرفه مستقل نیز اگر به گمرک مراجعه صورت می‌گرفت حتما در این خصوص نیز به وزارت صمت پیشنهاد ارائه می‌کردیم.

 

لایحه بودجه 99 بدون اصلاحات ساختاری و همچنان بر روی ریل سابق است

موضوع «شفافیت معاملات دولتی و وضعیت اقتصادی کشور» با حضور کارشناسان اقتصادی در برنامه «پایش» بررسی شد.

محمد هادی سبحانیان، کارشناس اقتصادی با تاکید بر عدم اجرای تصمیمات صحیح اقتصادی در کشور به دلیل تعارض منافع، تصریح کرد: در کشور گروه های قدرت با استفاده از لابی گری های خود، مانع از اجرای تصمیمات صحیح در اقتصاد کشور می شوند.

وی گفت: در این زمینه لیست بلند بالایی را می توان مثال زد که نمونه آخر آن لایحه بودجه 99 است. این لایحه قرار بود با اصلاحات ساختاری تقدیم مجلس شود اما عملا لایحه ای تقدیم مجلس شده که اصلاحات ساختاری در آن وجود ندارد و لایحه بودجه 99 در ریل سابق حرکت می کند.

سبحانیان افزود: مطالبه رسانه ها و کارشناسان می تواند به عملیاتی شدن راهکارهای صحیح موجود برای بهبود اقتصاد کشور کمک کند. شفافیت معاملات دولتی یکی از این راهکارها است. امسال برای اولین بار دولت یک ماه زودتر بودجه شرکت های دولتی را به مجلس ارائه داد که اتفاق خوبی است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: راهکاری که هم در اسناد بالا دستی و هم نظر کارشناسان است، عبور از تکیه به درآمدهای نفت و تمرکز بر منابع پایدار و ثبات مانند مالیات ها است. در این زمینه تاکنون اقدام اساسی نشده است. خیلی وعده داده شده بود که در لایحه بودجه 99 پایه های مالیاتی افزایش یابد اما عملا اتفاقی رخ نداد.

کارشناس اقتصادی برنامه پایش ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات تعارض منافع و فشارهای گروه قدرت، اجازه گرفتن تصمیمات درست در کشور را نمی دهند. ما خیلی از پایه های مالیاتی را در کشور داریم که به خاطر به خطر انداختن منافع سرمایه داران اجرا نمی شود.

سبحانیان با بیان اینکه در 70 درصد پرداخت کنندگان مالیات در آمریکا ثروتمندان هستند، گفت: در ایران این آمار برعکس است و ثروتمندان کمترین مالیات و مستضعفان بیشترین مالیات را پرداخت می کنند. همین مسئله باعث فرار مالیاتی عظیم ثروتمندان در کشور شده است. نمونه آن مالیات ندادن هنرمندان با درآمدهای میلیاردی و انتشارات های پردرآمد کشور است که این موارد خلاف عدالت است.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته حدی از درآمد تعیین می شود که تا آن میزان از مالیات معاف هستند و بیش از آن باید مالیات پرداخت شود. نباید هیچ فرقی بین مشاغل مختلف در مالیات ستانی قائل شد. مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس در دنیا تجربه شده که از محل آن عدالت و رشد اقتصادی ایجاد شده است. اما این نوع مالیات ها در کشور به دلیل تعارض منافع های موجود اجرا نمی شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: مسئولان اجرایی کشور با دادن آدرس غلط، به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت هستند. در کشور راهکارهای خوبی در زمینه برون رفت از وضعیت فعلی وجود دارد، اما مسئولان دچار بی عملی شده اند.

*کاهش کسری بودجه دولت با شفافیت بودجه ای و معاملات دولتی

در ادامه این برنامه تلویزیونی، محمدحسین ملک نژاد کارشناس شفافیت در خصوص شفافیت در معاملات دولتی، تصریح کرد: معاملات دولتی در ایران شفافیت کمی دارند. به عنوان مثال فردی با استفاده از روابط اقدام به تاسیس شرکت پیمانکاری نموده و بلافاصله اقدام به انعقاد قرارداد با وزارت نفت کرده است. به گونه ای که این شرکت وجود خارجی ندارد و تنها روی کاغذ بوده است.

وی ادامه داد: این اتفاق به این دلیل رخ داده است که دستگاه ها الزامی به ثبت دقیق قراردادهای خود در سامانه اطلاعات قراردادهای کشور ندارند. به همین دلیلی از 80 هزار قرارداد ثبت شده در این سامانه، 16 هزار قرارداد آن خطا دارد.

ملک نژاد گفت: پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور در سال 95 ایجاد و مسئول آن سازمان برنامه و بودجه است. اما متاسفانه قراردادهای ثبتی در آن درست نیست. این سازمان پایگاه دیگری نیز به بنام سامانه اطلاع رسانی جامع قراردادهای بخش عمومی کشور دارد که آن نیز به درستی کار نمی کند. آخرین قرارداد ثبت شده در این سامانه مربوط به سال 97 بوده است.

این کارشناس شفافیت تصریح کرد: سامانه دیگر مربوط به تدارکات الکترونیک دولت است که روی آن میلیاردها تومان معامله انجام می شود. در این سامانه با آنکه قرارداها ذکر شده اما طرفین قراردادها و جزئیات آن، مخفی است.

* شفافیت اطلاعات قراردادهای دولتی در ایران شوخی است

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: شفافیت اطلاعات قراردادهای دولتی در ایران شوخی است. رتبه جهانی کشور ما در این خصوص، رتبه آخر در بین 122 کشور است. یعنی از نظر شفافیت در معاملات دولتی هیچ کاری انجام نشده است. این درحالی است که کشورهای نظیر تانزانیا، اتبوپی، تایلند در این زمینه از ما پیشی گرفته اند.

ملک نژاد تاکید کرد: یکی از بهترین راه ها برای کاهش کسری بودجه، شفافیت است. در این زمینه کشور اوکراین خود نمونه موفقی از شفافیت در معاملات دولتی است که خود باعث کسری بودجه و صرفه جویی آنها شده است. اوکراین با شفافیت در معاملات خود توانست 4/2 میلیون دلار در روز توانست صرفه جویی بودجه ای داشته باشد.

وی در پایان گفت: شفافیت در بودجه و معاملات دولتی می تواند رتبه ایران در جهان در این زمینه را کاهش دهد. سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یکی از بهترین سامانه ها است که همه مناقصات و مزایدات دولتی در آن ثبت می شود. اما بخش شفاف سازی معاملات آن باید شفاف شود. سامان برنامه و بودجه باید سامامانه را جدی بگیرند. البته سامانه تدارکات مربوط به وارت صنعت است که جای امیدواری دارد که سامانه تدارکات به نتیجه برسد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات